Uzm. Hem. Emel Gürçay Röportajı
Uzm.Hem.Emel Gürçay-Hemşire
“Hemşirelik Hizmetleri olarak Güven Hastanesinde; hasta bakımını, uluslararası bilinen ve tanınan bir teori ve modele uygun olarak yapılandırdık”
Emel Gürçay, mesleğinin gelişmesi ve daha iyi bir hizmet anlayışının oluşması için yıllardır Güven Sağlık Grubunun çatısı altında özveriyle çalışıyor. Gürçay’ın, mesleğini çok sevdiği ve değer verdiği; gerçekleştirdiği uygulamalardan ve bunları bize anlatırken seçtiği özenli sözcüklerden oldukça hissediliyor. Hemşirelik hizmetinin standartlarının sadece Güven Hastanesinde değil; tüm Türkiye’de benimsenen bir ekol haline gelmesinde katkısı bulunan Güven’in değerli hemşiresi Emel Gürçay’dan; Güven’i ve Güven Hemşirelik Hizmetlerinin çalışmalarını dinledik.
1-Kendinizi tanıtabilir misiniz?
1964 yılında Tekirdağ’da doğdum. İlköğretimi Tekirdağ’da, liseyi İstanbul’da, üniversiteyi ise Ankara’da okudum. 1987 yılında Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nden mezun oldum. Aynı yıl Psikiyatri Hemşireliği Bilim Uzmanlığı sınavını kazanarak 2 yıl süreyle aynı üniversitede bilim uzmanlığı çalışmalarımı tamamladım. Özel öğrenci olarak yürüttüğüm doktora çalışmalarım tez aşamasında kaldı.
Üniversitede öğrenci olduğum yıllarda aynı zamanda, Türkiye Kızılay Derneği Ankara Kan Merkezinde çalışmaya devam ediyordum. Mesleki olarak beni geleceğe hazırlayan, zenginleştiren ve çok önemli deneyimler edinmemi sağlayan 9 yıllık bir çalışma dönemiydi. Yurt içi ve yurt dışı olmak üzere; savaş, afet, felaket ve olağanüstü koşullar ile bu koşullarda çok kısa sürede mobil hastane kurma ve çalışır hale getirme konularında gerçekten başka hiçbir yerde öğrenemeyeceğim kazanımlar edindim.
1991 yılında Ankara’da yeni açılmış olan Bayındır Hastanesinden gelen teklif ile Enfeksiyon Kontrol Hemşiresi olarak farklı bir alanda çalışmaya başladım. İngiltere’den gelen bir enfeksiyon hemşiresinden bire bir eğitim alma şansım oldu.
2-Güven Sağlık Grubunda çalışmaya ne zaman ve nasıl başladınız? (İşe giriş hikayenizi kısaca anlatabilir misiniz?)
1995 yılı başlarında, Ankara’da yeni açılacak olan Başkent Üniversitesinden gelen öğretim görevliliği teklifi ile akademisyenlik kariyerim başladı. Ancak dört yılın sonunda teori ile uygulamayı birleştirmek ve birlikte yürütmekle ilgili yeterince olanak bulamadığımızı gözlediğimde her ikisini de birlikte kullanabileceğim alana yeniden dönmeyi tercih ettim. Bu sırada yeni yapılanmasını sürdüren Güven Hastanesinden, gelen Hemşirelik Hizmetleri Direktörlüğü görevi ile ilgili teklifi kabul ederek 1998 yılı Mayıs ayında göreve başladım.1999 yılının sonları ve yeni milenyumun başında Ankara Güven Hastanesi olarak biz de çok yeni bir başlangıcın heyecanı içerisinde idik.
3-Mesleğiniz ile ilgili bilgi verip, GSG’de unutamadığınız bir mesleki anınızı kısaca paylaşabilir misiniz?
Ankara’nın tam teşekküllü ve en iyi hastanesi olmayı istiyorduk. Üstelik Ankara’daki seçkin muayenehane hekimlerine de hizmet vermeyi planlıyorduk. Kısacası, hem kendi hekim kadrolarımız olacaktı ve hem de dışarıdan gelen hekimlere hizmet verecektik. Bugün bile organizasyonunda güçlük yaşanan bu ikili çalışma sistemini, o zamanlar Ankara’da oluşturmak, oturtmak, sürdürmek ve üstelik bu sistemin örnek bir model oluşturacak kadar mükemmel işlemesini sağlamak gerçekten çok özel iki insanın önderliğinde gerçekleşebildi.
En iyisi olmayı hedeflediğinizde, attığınız her adımın; bunu sağlayacak nitelikte, çok iyi düşünülmüş, planlanmış ve gerçekleştirilmiş olması gerekiyor.
Mükemmellik beklentileri ile oluşturulan böyle bir yapının en önemli unsurlarından birisi olan hemşirelik hizmetlerinin yapılanması da kurum yapısına uygun olmalıydı.
Kurumda çalışacak elemanların, sahip olması gereken niteliklerin belirlenmesiyle başlayan standart oluşturma çalışmalarımız, adım adım her alanda devam etti. Personel seçimlerini, hemşirelik hizmetleri çalışanlarından oluşan bir komite yapıyordu. Her bir üyenin ilgili alanlara puan verdiği değerlendirme formları kullandık. Böylece işe alınan personelle ilgili tüm yönetici hemşirelik ekibinin sorumluluğu oluşuyordu. Hem personel seçerken hem de alımı onaylanan personellerin eğitiminde bu adımların önemli katkıları oluyordu. Türkiye’de, hemşirelik alanında ilk kez bölüm uyum eğitimlerini, hemşirelik kadrolarına göre başlattık. İşe alınan bir hemşireye, ilk 5 ay süresince başladığı birime özel, teorik ve uygulamalı eğitim veriliyordu. Bu süreçte iki aşamalı değerlendirme yapılıyor ve değerlendirme sonucuna göre kurumda/birimde devam etmesi onaylanan eleman, kalıcı eleman olarak ilgili birimde çalışmasına devam ediyordu. Bu 5 aylık süre boyunca çalışana, doğrudan hasta sorumluluğu verilmiyor, kendisine rehberlik eden bir hemşire ile birlikte çalışıyor ve 5. ayın sonunda hem teorik hem de uygulama becerileri yönünden tek başına hasta alıp alamayacağına karar veriliyordu. Bu değerlendirmeye de kadro geçiş değerlendirmesi adı verilmişti.
Bu uygulama, farklı okullardan, kurumlardan gelen hemşirelerin, Güven Hastanesi Hemşirelik Hizmetlerinin oluşturduğu standartları öğrenmesini, böylece kurumda çalışan hemşirelerde bilgi ve beceri açısından standart bir düzeyin oluşmasını ayrıca çalışan ve hasta güvenliği için de katkı sağlıyordu. Bu uygulama zaman içerisinde bölüm ve kurum kültürünün oluşmasına, kurumsallaşmanın gelişmesine katkı sağladı.
Kurumda çalışan tüm hemşireler için; tecrübe, bilgi birikimi ve yetkinlikleri dikkate alarak kademeli kadro sistemleri oluşturduk. Her kadro geçişi; belirli yılın sonunda ve bu yıllar içerisinde belirli eğitimleri almış olmayı, kurumda/bölümde farklı sorumluluklar üstlenerek başarılı olmayı, sürekli değerlendirmeyi gerektiriyordu. Bu yapı, hemşirelerde kariyer fırsatı için bir hedef oluşturuyor, hem kendilerinin hem de hemşirelik hizmetlerinin gelişimine hizmet ediyorlardı. Bu uygulama sayesinde, belirli bir yıl sonra kurum içerisinden hemşirelik hizmetlerinde ve farklı bölümlerde başarısını kanıtlayan birçok arkadaşımız oldu. Hemşirelik Hizmetleri olarak Güven Hastanesinde hasta bakımını, uluslararası bilinen ve tanınan bir teori ve modele uygun olarak yapılandırdık. Bu uygulama, ileri yıllarda verdiğimiz hizmetin ulusal ve uluslararası bazı standartlarla değerlendirilmesi gerektiğinde, hızla uyum sağlamamıza öncülük etti. Güven Hastanesi, sağlık kuruluşlarında hasta güvenliği ve hizmet kalitesini artırmak, hastalar için güvenli bir ortam oluşturmak ve hasta ile sağlık personelinin risklerini en aza indirmek hedefiyle; tüm şartların belirlenmesi, uygulanması ve sürekliliğini devam ettirmeyi amaçlayan kalite politikası gereği, önce 2007 yılında ISO 9001:2008 sertifikasını aldı, daha sonra da JCI (Joint Comission International) tarafından ilk olarak 01 Mart 2008 de, 26 Mart 2011’de 2. kez ve sonrasında belirli periyotlarda olmak üzere sürekli akredite edildi. Güven Hemşirelik Hizmetleri olarak yaptığımız başarılı çalışmalardan biri de, hastanemizde yatan hastalarımızın bakım yükünü ve gerekli olan hemşire sayısını; bir yıllık çalışma sonucunda geliştirilmiş, objektif verilere göre hesaplanan hasta sınıflandırma sisteminin kurulmasıdır. Böylece, her bir vardiyada her bir klinikte yatan hastaların bakım yükü, objektif olarak hesaplanıyor ve gerekli olan hemşire sayısı belirlenebiliyordu.
2006 yılında, o güne dek her hastanenin kendi bünyesinde kutladığı 12-18 Mayıs Hemşirelik Haftası Etkinliğini, tüm Ankara’da yer alan kamu ve özel hastanelerinin işbirliği ile Güven Hastanesi olarak üstlendik. Gerçekten unutulmaz bir etkinlik gerçekleşti. Bu etkinlikte yer alan çalışmaların da etkisi ile yakın bir gelecekte hemşirelik yönetmeliğinin çıkartılmasına da katkıda bulunmuş olduk.
4-Güven Sağlık Grubunun başladığı nokta ile geldiği noktayı kıyasladığınız neler söyleyebilirsiniz?
Günümüzde, sağlık hizmetinin gelişen ve değişen bileşenleri düşünüldüğünde Güven Sağlık Grubu; öncü olma, değerlere bağlılık, ilkeli ve kaliteli hizmet anlayışı, geleceği doğru okuma ve yapılandırma konusundaki deneyimini ve kararlılığını sürdürmektedir.
Çok keyifli bir sohbetti. Eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?
Mensubu olmaktan her zaman büyük onur duyduğum Güven Sağlık Grubunun bundan sonraki başarılarını da kutlamak ve paylaşmak dileği ile.