"İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimleri" sayfasının sürümleri arasındaki fark

Güven Tarihçe sitesinden
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla
129. satır: 129. satır:
  
 
Uygulama Süresi : 30 dk
 
Uygulama Süresi : 30 dk
 +
 +
<gallery>
 +
Dosya:20180611 155833.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180611 160003.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180612 154011.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180620 104508.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180627 093318.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180801 100621.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180801 104817.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180801 120651.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180815 104810.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20180926 101939.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20181107 111507.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20181121 135345.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
Dosya:20190201 131501.jpg|küçükresim|İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimi
 +
 +
</gallery>

08.42, 25 Haziran 2021 tarihindeki hâli

İnsan Odaklı Bakım Farkındalık Eğitimleri


1.Uygulama

Uygulamanın Adı : Gerçekten Kimsiniz

Uygulamanın Amacı : Buz kırıcı yöntemi ile eğitim başlangıcında katılımcıların birbirlerini tanımalarını sağlamak

Gerekli Malzemeler : Tahta, flipchart ve tahta kalemi

Uygulamanın İçeriği : Kişilere kimsenin bilmediği bir özellikleri sorularak flipcharta yazılır, tüm özellikler tahtaya yazıldıktan sonra rastgele özellikler okunur ve kime ait olduğu katılımcılara sorularak tahmin edilir

Uygulama Süresi : 20 dk

2.Uygulama

Uygulamanın Adı : Altı Dereceli Mesafe

Uygulamanın Amacı : Hastanede çalışan herkes bakım sağlayıcıdır. Bazı bölümler hastayla direkt iletişim kurarken bazıları endirekt iletişim kurar. Bu çalışmayla, tüm çalışanların, hasta ve yakınlarıyla olan etkileşimini anlamaları hedeflenmektedir.

Gerekli Malzemeler : İsimlik

Uygulamanın İçeriği : Katılımcılar ikişerli gruplara ayrılır ve eşleştiği kişi ile isim kartlarını değiştirmeleri istenir. İsim kartıyla birlikte mesleği değişmiş olan katılımcıdan, yeni mesleğinin getirdiği rolleri, bu rolün hasta ve yakınlarını dolaylı ve dolaysız nasıl etkilediğini anlatmaları beklenir.

Uygulama Süresi : 30 dk

3.Uygulama

Uygulamanın Adı : Güven Yürüyüşü ve Düşünceler

Uygulamanın Amacı : Hastanın hastanede yattığı süre boyunca yaşadığı kaygıları anlamak

Gerekli Malzemeler : Göz bandı, müzik, tahta, flipchart ve tahta kalemi

Uygulamanın İçeriği : Sağ baştan katılımcıların 1- 2- 3 diye saymaları istenir. 1 ve 2 numaralı katılımcılar odanın dışında çıkarılır. Odada kalan 3 numaralı katılımcıların gözleri bağlanır. Müzik açılır. 1 ve 2 numaralı katılımcılara müzik boyunca gözleri bağlanan 3 numaralı katılımcılara eşlik etmeleri, oda içerisinde/ dışarda yürütmeleri, merdiven çıkartmaları/ indirmeleri gerektiği ve eşlik esnasında konuşmamaları gerektiği anlatılır. Müzik başladığında 1 numaralı katılımcılar içeri alınır. Müzik bittiğinde 1 numaralı katılımcılar gözü bağlanan kişiyi olduğu yerde bırakarak odadan çıkar. 3 dk sessizlikte gözü bağlanan katılımcı bekler. Tekrar müzik başlar ve bu sefer 2 numaralı katılımcılar gözü bağlanan katılımcıya eşlik eder. Müzik bittiğinde 2 numaralı katılımcı, gözü bağlı katılımcıyı yerine oturtur ve gözlerini açar.

Deneyim sonrası katılımcılara aşağıda yer alan geri bildirim soruları sorulur, gelen olumsuz cevaplar flipcharta yazılır. Diğer eğitmen de bu kelimeleri baloncuklara yazar.

Geri Bildirim Soruları : Bu deneyim size ne hissettirdi? Peki bu deneyim sizce neydi?

Bunun hasta deneyimi olduğunu düşünürsek pozitif bir deneyime dönüştürmek için ne yapılabilir?

Bakım dikkatli, saygılı ve şefkatli olmalıdır, hastalar bilgi verilmeyi hak ediyor

Geri Bildirim

Göz bağlama: Bakım süreci aslında bir izolasyon. Muayene esnasında hekimin soyunun demesi ile başlayan, yatış sırasında mahrem kıyafetler giyme ile devam eden bir süreç. Hasta tıbbi tedavinin pek çok sürecinde yalnız kalarak soyutlanıyor. Başına ne geleceğini bilmediği için kaygı ve endişe duyuyor.

İki farklı kişinin eşlik etmesi: Hasta, tedavi ve bakımı sırasında iki farklı şift olması sebebiyle 2 belki de daha fazla hemşire ile muhatap oluyor. Bir hemşirenin yönlendirmeleri kendini rahat hissettirirken diğerinin tutum ve davranışlarından, iletişim şeklinden rahatsız olabiliyor.

İki oyun arasındaki bekleyiş: Hasta başında yapılmayan nöbet teslimi.

4.Uygulama

Uygulamanın Adı : Biz Bir Aileyiz

Uygulamanın Amacı : Yakınlarımızı düşünerek hasta ve yakınları ile empati yapmak, davranış tarzı ile ilgili bilinç geliştirmek

Gerekli Malzemeler : Sevdiği bir kişinin fotoğrafı, yapışkan

Uygulamanın İçeriği : Katılımcılara bir önceki deneyimden elde edilen olumsuz kelimelerin yazdığı baloncuklar dağıtılır ve yanında getirdikleri fotoğraflara yapıştırılması istenir. Sonrasında tek tek herkese neden bu kişileri getirdikleri, onlar için ne anlam ifade ettiği sorulur. Katılımcılardan, “Güven Yürüyüşü” nden elde edilen hisleri hatırlayarak ve dağıtılan kağıtlar göz önüne alınarak yakınlarının hastanede yattığı, olumsuz deneyimleri yaşayarak ne hissedeceklerini düşünmeleri istenir, katılımcılar 3er kişilik gruplara ayrılır ve senaryolar dağıtılır. Katılımcılardan senaryoları okumaları ve aşağıdaki sorulara cevap vermeleri istenir.

• Bakım sağlayıcılardan beklentiniz veya istekleriniz nelerdir?

• Güven yürüyüşünde yaşadığınız ve sonrasında listelediğiniz deneyimi, sevdiklerinizin fotoğrafları yanında yer alan olumsuz hisleri yaşamamak için bakım sağlayıcının size nasıl yaklaşmasını, ne yapmasını beklersiniz?

Uygulama Süresi : 30 dk

5.Uygulama

Uygulamanın Adı : Nuh’ un Gemisi

Uygulamanın Amacı : Katılımcıları yaşam geçişlerinde karşılaşılan kayıp ve yenilenme duygularına duyarlı hale getirmek. Neyin önemli olduğunu anlamak ve yapılacak küçük bir değişimin, kişinin ihtiyaçları karşılama noktasında fark yaratacağı bilincini oluşturmak

Gerekli Malzemeler : Kağıt ve kalem

Uygulamanın İçeriği : Katılımcılara bir iyi bir de kötü haber olduğu ve önce hangisini duymak istedikleri sorulur.

Merhaba, sizi bir konuda bilgilendirme için buradayım. Sizlere bir iyi bir de kötü haberim var.

Kötü Haber; Dünyaya bir meteor yaklaşmak üzere ve bu meteor çaptığı anda dünyada bulunan tüm yaşam formları yok olacaktır. İyi haberse; dünyamıza çok yakın bir formda başka bir gezegen bulundu. Bu yeni gezegende kara kütleleri ve tatlı su mevcut. Bütün işaretler de yaşamı sürdürebileceğimizi gösteriyor. Nispeten yeni bir gezegen ancak bildiğimiz kadarıyla, herhangi bir canlı türü, bitki, hayvan ya da insan yaşamıyor. Meteorun yakında dünyaya çarpması bekleniyor. Dünyadan ayrılmak için büyük bir uzay aracı hazırlanıyor ve insan yaşamı için önemli görünen şeyler bu yeni gezegene taşınacak. Ne yapılması gerektiğine dair karar verilmesi gerekiyor ve bu kararları almaya yardımcı olacak ekibin bir parçası olarak seçildiniz. Bu önemli görev bir üyesi olarak, işiniz yeni gezegene getirilecek şeylerin bir listesini yapmak olacak… Sizin için önemli olan, hayatınızı özel kılan şeylerin listesini çıkarmanız gerekecek. Sadece insan hayatının hayatta kalması için değil, insan yaşamının kalitesi için ne gerekli olduğuna da siz karar vereceksiniz. Bu yeni gezegeni sadece bir yer değil, bir ev haline getirecek ne yaparsınız? Listelemeye başladığınızda, anılarınızı canlandırmanıza yardımcı olacak bazı öneriler sunacağım. Bunlar sadece öneri olacak. Lütfen sadece sizin için önemli olan şeyleri, aklınıza gelen her şeyi düşünün. Hadi başlayalım.

Bu önemli görevin bir üyesi olarak, yeni gezegende sizin iyiliğiniz esas olacak. Sizinle birlikte yaşamasını istediğiniz, yaşamınıza girmiş, sizin için anlam ifade eden, sizi destekleyen, sizi besleyen insanları düşünün. Lütfen birkaç dakikanızı ayırın ve sizinle birlikte götürmek istediğiniz kişilerin isimlerini listeleyin. Şimdi, yeni gezegene getirmek istediğiniz seslerin bazılarını düşünün… Sizin için özel anlamı olan sesler. Belki de çocukluğunuzdan gelen bir ses. Ya da şu anki hayatınızdan gelen sesler. Sevdiğiniz müzikler ya da en sevdiğiniz şarkı olabilir. Belki de yağmur sesi, kuş sesi veya dalgaların sesi... Lütfen birkaç dakikanızı ayırın ve yeni gezegende tekrar duymanız için en önemli sesleri listeleyin.

Yeni gezegende görmek istediğiniz şeylerden bazıları nelerdir? Bir gökkuşağı, açık bir gecede yıldız mı yoksa deniz dalgaları mı? Kuşlar, hayvanlar ya da belki de en sevdiğiniz ressamın en sevdiğiniz tablosu. Fotoğraflar ya da en sevdiğiniz kitap ya da belki bir film? Görmek istediğiniz bir yer var m? Bir bahçe ya da park, belirli bir şehir ya da ülke. Lütfen birkaç dakikanızı ayırın ve yeni gezegende tekrar görmeniz için önemli olan şeyleri listeleyin. Peki ya kokular? Yeni gezegende ne gibi kokular isterdiniz? Taze pişmiş ekmek, bir gülün kokusu, taze kesilmiş çimler, birinin parfümü? Yeni gezegende tekrar koklamak istediğiniz kokular nelerdir?

Peki hangi tatları götürmek istersiniz? Yeni gezegende tekrar ne tatmak ne yemek ne içmek istersiniz? Özel bir yemek ya da belirli baharatlar. Portakal suyu, şeftali, çikolatalı kek veya patates cipsi olabilir. Yeni gezegende tekrar tatmanız için en önemli lezzetleri listeleyin lütfen. Son olarak, yeni gezegende tekrar dokunmak veya hissetmek istediğiniz bir şey var mı? Birinin elinizi tutması, öpücüğü ya da size sarılması? Yoksa kucağınızda kıvrılmış bir köpeğin ya da kedinizin sıcaklığı mı, belki de saçınıza değen bir akşam esintisi? Yeni gezegende dokunmanız veya tekrar hissetmeniz için en önemli olan şeyleri listelemek için lütfen birkaç dakikanızı ayırın.

Tüm bu götürdüklerinize baktığınızda keşke şu da olsa dediğiniz bir şey varsa onları da yazın lütfen. Sizin için anlamı olan başka bir şey. Burası sizin eviniz olacak. Artık burada yaşayacaksınız, lütfen listenizi gözden geçirin ve bir şey atlamadığınıza emin olun. Yeni gelen bilgiye göre meteorun çarpmasına yalnızca 1 hafta kaldı. Dolayısıyla uzay aracına her şeyi koyamayacağız. Dünyada geçireceğiniz son haftanız. Sizin için önemli olan bazı şeyleri tekrar yaşamak için tek şansınız olabilir. Bu haftayı nasıl harcarsınız? Bunu kiminle geçirirdiniz? Nereye gitmek istersiniz? Tekrar görme şansınız olmayacağını bilerek ya da tekrar yapamayacağınız bilerek son kez ne yapmak istersiniz? Düşüncelerinizi yazmak için birkaç dakikanızı ayırın.

Son gelen bilgiye göre meteor dünyaya çarpmayacak.

Uygulama ve Tartışma : Hikayenin sonunda katılımcılar 3’ erli gruplara ayrılı ve her bir gruba bir tane flipchart kağıdı verilerek listelerinden ortak bulgularını bu kağıtlara yazmaları istenir.

Grup içinden 1 kişinin ortak bulguları okumaları istenilir

Okuma işlemi bittiğinde neden bu egzersizi yaptığımız sorulur.

Hasta olsaydınız hayata başka bir bakış açınız olur muydu?

Bu bir yolculuk… Belki de bazı insanlar için son yolculuk. Ve yaşamda neyin önemli olduğu hakkında durup düşünmek için bir zaman… Yeni gezegeni hastane olarak düşünün. Oraya götürmek istediğiniz şeylerle kendinizi ne kadar iyi hissettiniz. Ne kadar kolay yerleştiniz. Peki o zaman hastalarınıza ihtiyaçlarını neden sormuyorsunuz? Bunları uygulamak çok zor değil. Eğer ekip olarak çalışıp tercihleri toplarsanız ne yapabileceğinizi de bulabilirsiniz. Müzik dinlemeyi seven bir hastaya sevdiği türün ya da sanatçının CD sini verip odasında çalmasını sağlayabilirsiniz.

Uygulama Süresi :

6.Uygulama

Uygulamanın Adı : İletişim

Uygulamanın Amacı : İletişimin karşılıklı bir ilişki olduğu, her iki tarafın da bilgi alma ve verme konusunda eşit sorumluluk sahibi olduğunu bilincini oluşturmak

Gerekli Malzemeler : Kağıt ve kalem

Uygulamanın İçeriği : Katılımcılar 2’ şerli gruplara ayrılarak sırt sırta pozisyonlarda oturtulur. Bir katılımcıya bir parça kağıt ve kalem verilir. Diğer katılımcıdan hayalindeki evi anlatması, diğer katılımcıya da bu evi çizmesi gerektiği söylenir. Evi çizen katılımcının soru sormaması ve yönlendirme yapmaması gerekmektedir.

Geri Bildirim

• Katılımcıların çizimlerini gözden geçirmeleri ve sergilemeleri için biraz zaman ayırın.

• Katılımcılara aktiviteyle ilgili zorlukların neler olduğunu sorun.

• Soru ve açıklama talep etme ihtiyacını vurgulayın.

• Organizasyondaki ilişkilere duyulan ihtiyacı ve tüm tarafların bilgi sağlama ve bilgi alma sorumluluğunu almasını sağlama gereğini vurgulayın.

Uygulama Süresi : 30 dk