Kurum Ev İdaresi Müdürlüğü

Güven Tarihçe sitesinden
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla

Hastanelerde Kurum Ev İdaresi Bölümü Hizmetlerinin Önemi

Hastaneler, enfeksiyon riskinin en yüksek olduğu alanlardan biridir. Bu nedenle hastane çalışanlarının ve hastaların sağlığını korumak için temizlik oldukça önem arz etmektedir. Kurum Ev İdaresi Bölümü hastanelerde temizliği ve düzeni, temizlikle ilgili tüm prosedürlerin sürekliliğini sağlamaktadır. Aynı zamanda Kurum Ev İdaresi Bölümü; hastanelerin sağlık hizmeti kalitesini yükseltirken, hastaların da hastanede geçirdiği süre boyunca memnuniyetini artırmaktadır.

Güven Sağlık Grubu Kurum Ev İdaresi Müdürlüğü Yapılanması ve Gelişimi

1975-1998

1975 yılından 1998 yılına kadar Kurum Ev İdaresi görevleri, hemşirelik hizmetlerinin sorumluluğundaydı.

Hastanenin kuruluşundan 1998 yılına kadar olan dönemde; hastane katları, hasta bakıcılar tarafından temizlenmekteydi. Hasta bakıcılar, hemşirelere destek olmanın ve hastalarla ilgilenmenin yanı sıra katların temizlik işleriyle de ilgilenmekteydi. Her katta bir hasta bakıcı vardı ve kat temizliğini yapmaktaydı. Her vardiyada bir personel; doğum katında ise iki hasta bakıcı çalışmaktaydı.

1983 yılında Başhemşire Deniz (Zorlutuna)Tunç, hastanenin kurucusu Doç. Dr. Ahmet Küçükel tarafından, temizliğin hastane içinde uygulanışıyla ilgili eğitim almak üzere İstanbul’da bir firmaya gönderildi. Bu eğitimden sonra katlarda genel bir personel bırakılıp, 1983 yılında temizlik ekibi kuruldu. Temizlik ekibi, tüm klinikleri dolaşıp çöplerin toplanması ve genel alanların temizliğiyle ilgilenmekteydi. Hastanenin büyümesiyle birlikte hastane temizliği de daha kompleks bir hale geldi.

1993 yılında Ankara’ya atık ayrıştırma sistemi geldi. Başhemşire, Ankara Belediyesinin çöp ayrıştırma toplantısına katılarak konu hakkında bilgilendi. Bu doğrultuda Güven Hastanesi çöp atık sistemi kuruldu. Kırmızı atıkların ve enfekte atıkların ayrı iki personel tarafından toplanması sağlandı. Çöp sistemi ilerleyen zamanlarda daha profesyonel bir yapıya dönüştü. Housekeeping yapılanması ise 1998 yılında Selma Kırdar işe alınmasıyla başladı. Öncesinde ise Hemşirelik Hizmetleri Bölümü sorumluluğundaydı. Liste yapılanmaları, çalışma düzenleri Hemşirelik Hizmetleri Bölümü tarafından yürütülmekteydi. Ayrıca sorumlu housekeeper olmadığı için temizlik ekibinden şefler seçilmişti. Şefler, temizlik çalışanlarını ve temizlenen yerleri kontrolünden sorumluydu.

Güven Hastanesinin ilk dönemlerinde çamaşırhane, terzihane gibi hizmet bölümleri; hastanenin fiziki yapısı ve personel sayısı nedeniyle minimal düzeyde hizmet vermekteydi. Hastanenin gelişimiyle birlikte bu birimlerinde yapısı ve hizmetleri daha kompleks hale geldi.

Güven Hastanesinin kurumsallaşma sürecine girmesiyle birlikte sağlık hizmetinde destek bölümleri de kurulmaya başladı. Bu doğrultuda şekillenen birimlerden biri de 1998 yılında kurulan Housekeeping Birimidir.

1998-2004 Selma Kırdar’ın 1998 yılında Housekeeping Yöneticisi olarak Güven’de çalışmaya başlamasıyla temizlik işleri prosedürlerle ve eğitimlerle gerçekleştirilmeye başlandı. Aynı zamanda Selma Kırdar hastanenin kurumsallaşma sürecinde yeni kurulan bölümlerin hazırlık aşamasında etkin rol oynadı.

Milenyum ile tüm dünyanın değişmesiyle birlikte Güven de hem fiziksel olarak hem de verdiği hizmetlerle büyümeye başladı. Bu nedenle hastane, inşaat sürecine girdi. İnşaat süreci boyunca Housekeeping Bölümü, hastane için önemli görevlerde bulundu. Housekeeping Yöneticisi Selma Kırdar sadece sorumlu olduğu bölümün dizaynında değil; diğer yeni kurulan bölümlerin dizaynında görev aldı.

İnşaat süreci boyunca ve sonrasında hastanenin pozitif değişimi her alanda varlığını hissettirdi. Kurulan yeni bölümlerde her malzemeye her araç gerece titizlikle karar veriliyordu. Bunlardan biri de Housekeeping Bölümünün sorumluluğunda olan nevresimler çarşaflardı. O zamanlar neredeyse hiçbir hastanede olmayan hastane amblemli çarşaflar ve nevresim takımları yapılması kararlaştırıldı. Güven logolu nevresim ve çarşaf takımlarının nerede ve nasıl yaptırılacağı hakkında uzun planlamalar yapıldı ve akabinde o dönemde bir ilk olan hastane logolu nevresim ve çarşaflar kullanılmaya başlandı.

1998 yılı öncesinde hastanede, kova, paspas ve bez ile klasik temizlik yapılıyordu. Housekeeping Bölümünün kurulmasıyla birlikte temizlik arabalarıyla, her temizlik ve her bölüm için ayrı bezlerle temizlik yapılmaya başlandı. Kısacası hastane temizliği ile ilgili her prosedür araştırılarak temizlikte yeni düzen kuruldu. Temizlik eğitimleri verildi. Temizlik eğitimleri verilirken bilinen temizlik bilgileri haricinde yine hemşirelik hizmetleri ve enfeksiyon bölümüyle irtibat halinde kalındı ve temizlik işleriyle ilgili bir eğitim dökümanı oluşturuldu. Eğitimler bu dökümana göre gerçekleştirildi. Aynı zamanda teçhizat alınan firmalardan da deterjanların, malzemelerin nasıl kullanılacağına dair eğitimler alındı. 1998 yılında kurulan Housekeeping Bölümüne bağlı o dönemler 10’dan az personel vardı. Temizlik, çamaşırhane ve hasta bakıcılar Housekeeping Bölümüne bağlıydı. Fakat hasta bakıcılar, hem hemşirelik hizmetleriyle hem de housekeeping hizmetiyle ortak çalışmaktaydı.

Aynı zamanda küçük bir çamaşırhanede mevcuttu ve Housekeeping Bölümüne bağlıydı. İlerleyen dönemlerde inşaatın bitmesiyle birlikte daha kapsamlı bir çamaşırhane kuruldu. Çamaşırhane malzemeleri, teçhizatları, deterjanları Housekeeping yöneticisi ve personelleri tarafından titizlikle araştırılarak tedarik edildi. Hastanenin büyümesiyle birlikte Housekeeping Bölümünün de hizmet oranı ve personel sayısı arttı. Belli bir süre sonra çamaşırhane yetersiz kalmaya başladı. 2000 yılı öncesinde hastanenin bodrum katında bulunan ve çok şık dizayn edilen çamaşırhane; Mart 2003 yılı sonrasında hastane dışına taşındı.

Ayrıca bu dönemde bölüm, bazı malzemeleri kendisi üretmekteydi. Enfekte çöp kovası buna örnek olabilir. Enfekte çöp kovasının dizaynını Housekeeping Bölümü ve Hemşirelik Hizmetleri Bölümü birlikte tasarladı. Ayrıca tıbbi atık sistemi kuruldu ve bölüm personellerine bu konuda eğitim verildi. Güven Hastanesi Housekeeping Bölümü, otelcilik hizmetleriyle eş değer kalitede hizmet veriyordu.

2004-2021

2004 yılında kalite çalışmalarının başlamasıyla birlikte Kurum Ev İdaresi Bölümü tarafından yapılan bütün işler prosedürlere bağlandı ve personellere prosedürler kapsamında eğitimler verilmeye başlandı. Bu eğitimler ile personellerin yaptıkları işe hakim olmaları sağlandı. Aynı zamanda Kurum Ev İdaresi Bölümü tarafından personel eğitim süreçleri daima güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Tüm personele ve yeni başlayan çalışanlara yılda en az bir defa eğitim verilmektedir.

Kurum Ev İdaresi Bölümü; Güven Hastanesinin ve Güven Çayyolu Sağlıklı Yaşam Kampüsünün tüm temizlik süreçlerinden sorumludur. Temizlik personelleri tarafından hastanenin ve Çayyolu Kampüsünün tüm alanlarında temizlik yapılmaktadır. Temizlik personeli vardiya sistemi ile çalışmaktadır. İlk vardiya sabah 7’de başlayıp öğlen 3’te; ikinci vardiya öğlen 2 buçukta başlayıp akşam 10 buçukta; üçüncü vardiya ise akşam 10’da başlayıp sabah 7’de bitmektedir. Hasta katlarında yoğun temizlik gündüz yapılırken polikliniklerde ise yoğun temizlik gece yapılmaktadır. Bu nedenle personel sayısı hasta katlarında ve polikliniklerde gün içinde değişiklik göstermektedir. Temizlik personeli risk grubuna göre iki farklı alanda temizlik yapmaktadır. Poliklinik odalarında ve hasta katlarında yapılan temizliğin tekniği, malzemeleri, deterjanları kritik alan denilen ameliyathanelerde, yoğun bakımlarda, acil serviste ve sterilizasyon ünitesinde farklılık göstermektedir. Fakat iş disiplini ve temizlik düzeninde hiçbir farklılık yoktur. Kurum Ev İdaresi Bölümünde genellikle kadın çalışanlar hakimdir. Hasta katlarında ve kliniklerde erkek personel çok fazla çalıştırılmamaktadır. Erkek personeller genellikle lobilerde, dış mıntıkalarda ve güç gerektiren işlerde görev almaktadırlar. Temizlik yapmanın zorlu bir iş olmasından dolayı Kurum Ev İdaresi Bölümü; sağlık sorunu olan ve yaşı ilerleyen personellerin usta-öğretici konumunda ve kat sorumlusu olarak yeni gelen personellerin eğitilmesinde görevlendirmektedir. Ayrıca bu personeller, yatak ve nevresim gibi ihtiyaçların belirlenmesini sağlamaktadırlar. Hastanedeki temizlik işleyişinin kurumsal bir düzende ve prosedürlerle ilerlemesi ise 1998-2007 yılları arasında bölüm yöneticisi olarak görev yapan Selma Kırdar öncülüğünde gerçekleşmiştir. Kurum Ev İdaresi Bölümü, İcra Kurlu Başkan Vekilliğine bağlıdır. Temizlik personelinin yanı sıra Tekstil Bölümü ve hastane berberi de Kurum Ev İdaresi Bölümü sorumluluğundadır.

Toplam 124 personele sahip Kurum Ev İdaresi Bölümünün, 7 yöneticisi bulunmakta ve bu yöneticiler ise alanlarında oldukça nitelikli kişilerden seçilmektedir. Bölümün yöneticileri genellikle Turizm Otelcilik, Kurum Ev İdaresi, Aile ve Tüketici Bilimleri gibi bu alanda uzmanlık eğitimi veren bölümlerden mezun kişilerdir.

Kurum Ev İdaresi Bölümü yeni personele ihtiyaç duyduğu zaman genellikle İnsan Kaynakları Bölümü tarafından ilan açılmakta ve uygun adaylarla iletişime geçilmektedir. Mülakatlar, İnsan Kaynakları Uzmanları ve Kurum Ev İdaresi Bölümü Yöneticileri tarafından yapılmaktadır. Bazı durumlarda ise adaylar öncelikle Kurum Ev İdaresi Yöneticileriyle iletişime geçmektedir. İlk mülakatı yapan bölüm yöneticileri, görüşmenin olumlu geçmesi neticesinde adayı değerlendirmeleri için İnsan Kaynakları Bölümüne yönlendirmektedirler. Mülakat ve gözlem süreci olumlu sonuçlandığında ise aday resmi olarak işe başlamaktadır. Ayrıca bölüm yöneticileri personel seçerken kişisel temizliği ve doğru iletişim kurabilme yeteneğini ve nazik bir insan olmasını oldukça önemsemektedir.

Kurum Ev İdaresi Bölümü; çalışan memnuniyetine oldukça önem vermektedir. Personelinin motivasyonunu yükseltecek sosyal etkinlikler düzenlemekte ve personellerine her konuda maddi manevi destek olmaktadır.

Kurum Ev İdaresi Bölümü Eğitimleri:

Hastane Temizliğinde Kullanılan Kimyasallar

Kemoterapi Eğitimi

Kimyasal Dökülme Eğitimi

Kişisel Koruyucu Ekipman Kullanımı

Disiplin Yönetmeliği

Göz Yıkama Duşu / İstasyonu Kullanım Talimatı

Oryantasyon Eğitimi

Hastane Tanıtımı Eğitimi ve Genel Kurallar

Kurum Ev İdaresi Müdürlüğü Tanıtımı

Kişisel Bakım ve El Hijyeni Eğitimi

Hastane Temizliği

Atık Yönetimi

İletişim Eğitimi

Hasta ve Yakınlarının Hakları

Hasta Memnuniyeti

İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Genel Konular

İş Sağlığı ve Eğitimi Sağlık Konuları

Sağlık Hukuku

KVKK Eğitimi

İnsan Odaklı Bakım

Kalite Yönetim Sistemi

İş Kanunu ve İnsan Kaynakları

Bilgi Yönetim Sistemleri

Organ Nakli ve Önemi

Bebek Dostu Hastane ve Anne Sütünün Önemi

NRP Eğitimi

ÇİLYAD

Temel Yaşam Desteği Eğitimi

Temel Yaşam Desteği Eğitici Eğitimi

İleri Yaşam Desteği Eğitici Eğitimi

Güvenle Güvende Güvenli Farkındalık Eğitimi

ISO 27001 BGYS Farkındalık Eğitimi

Güvenle Güvende Güvenli Yönetici Farkındalık Eğitimi



Kurum Ev İdaresi Müdürlüğü Videoları